Nissan

NISSAN OG EATON POWER UTVIKLER ET BATTERISYSTEM BASERT PÅ BRUKTE BATTERIER

  • Nissan har inngått et samarbeid med Eaton for å levere et bærekraftig system for gjenbruk av batterier
  • Kunngjøringen av samarbeidet er et ytterligere bevis på Nissans forpliktelse overfor COP21 - klimakonferansen i Paris 2015. 
  • Nissan baner vei for en bærekraftig fremtid med nullutslipp for sine kunder og fremtidige generasjoner

Nissan kunngjorde i dag et banebrytende samarbeid med spesialisten for energistyring, Eaton, for å sikre at elbilbatteriene har en positiv effekt i i klimaeøsningene lenge etter bilens levetid.

Nissan og Eaton vil kombinere sin ekspertise innen henholdsvis litium-ion batterier og kraftelektronikk for å bringe pålitelige og kostnadseffektive energilagrings- og styringsteknologier på markedet.

 

Samarbeidet vil fokusere på å opprette kommersielt levedyktige energilagrings- og kontrollsentre som leverer en bærekraftig utnyttelse av «brukte» Nissan litium-ion-batterier etter bilens levetid. De to firmaene representerer over 70 år med tradisjoner innen elbilteknologi og over 50 års erfaring innen kraftelektronikk, og Nissan og Eaton er klare for å ta dette videre.  

Robert Lujan, Electric Vehicle Director, Nissan Global: «Batteriene som energilagringsenheter varer betydelig lenger enn bilens levetid. For å kunne bringe en kommersielt levedyktig løsning på markedet kreves det ikke bare batterikompetanse fra Nissan, men også erfaringen innen energistyring, kontroll og integrering som Eaton kan tilby. Dette samarbeidet er det første skritt på veien til å levere et pålitelig system til våre kunder i nær fremtid.»

Den første modulen som skal tas i bruk vil kombinere brukte LEAF-batterier med Eatons  strømforsyning (UPS)-teknologi og solcelleanlegg,  for å skape en frittstående energilagring og kontrollpakke som lar kundene styre energiforbruk og forsyning samtidig som de er koblet til eller står utenfor strømnettet.

Lagrings- og kontrollmodulen vil gi en rimelig, langsiktig metode for å utnytte ren energi, og dermed forenkle bruk av fornybar energi med økt stabilitet og effektivitet av strømnettet.

«Vi har allerede produsert våre egne batterier på våre produksjonsanlegg over hele verden i mange år, og nå kan vi forlenge levetiden på våre bilbatterier og dermed redusere behovet for å bruke ekstra naturressurser i produksjonen av nye batterier,» sa Lujan.

Cyrille Brisson, Vice President Marketing, Eaton Electrical EMEA: «Disse systemene vil forenkle ytterligere tilpassing og bruk av fornybar energi, noe som vil gi mennesker større kontroll over sin energiforsyning og sitt energiforbruk.

Fordelene med en slik enhet inkluderer kontinuerlig forsyning, økt stabilitet og effektivitet av strømnettet, samtidig som man unngår høye tariffer og redusert pålitelig som følge av dyrt drivstoff som diesel for å kompensere for situasjoner som strømbrudd eller strømmangel.»

Samarbeidet ble kunngjort under klimakonferansen COP21 der Renault-Nissan-alliansen benytter en flåte av 200 helelektriske biler, inkludert Nissan LEAF. for transport av deltakerne.

Nok en gang viser Nissan sin forpliktelse til å identifisere og implementere teknologier for å bane vei for en fremtid uten utslipp. Den nye Nissan LEAF 30 kWh, med en rekkevidde på inntil 250 km på en enkelt lading, er nok for den gjennomsnittlige eierens daglige bilbehov. 

Les mer om Nissans produkter, tjenester og selskapets forpliktelse til bærekraftig og innovativ mobilitet påwww.nissan.eu/experience-nissan.html

Tilbake