Nissan

NISSAN KJØRER LANGS FEM AV DE MEST NATURSKJØNNE VEIENE I EUROPA

  • Den elektriske Nissan LEAF og e-NV200 har vært på kjørerute rundt i Italia, Spania, Sverige, Danmark, Storbritannia og Frankrike
  • Europas mest naturskjønne veier er en flott anledning for å vise rekkevidden og kjøreegenskapene til Nissans nullutslippsbiler

Over 1,14 milliarder* av oss har eller vil nyte ferien i hjemlandet i år, inkludert over 42 000 mennesker i Europa som kjører en Nissan elbil.

For å feire sommeren og ferietiden har Nissan plukket ut fem av Europas vakreste veier og naturskjønne omgivelser for elbilkjøring, og har stoppet ved ladestasjonene langs ruten. Ta en kikk på turen nedenfor:  

https://www.youtube.com/watch?v=mjSl-hO3s0I

I løpet av en tur på 200 km med Nissan LEAF eller e-NV200, vil man spare rundt 20 kg CO2-utslipp, noe som tilsvarer det er tre absorberer på et år. 

Med over 184 000 solgte LEAF globalt og mer enn 42 000 på europeiske veier, ble kjørerutene utformet for å vise rekkevidden, kjøreegenskapene og brukervennligheten elbiler. 

Reisen startet i Rieti i Italia, kjent som «Italias navle» (Ombelico d'Italia), det geografiske sentrum i landet. På en tur til Roma, den evige stad, kjørte LEAF gjennom flotte landsbyer rundt Turano-sjøen, inkludert middelalderbyen Toffia.

Neste stopp var Barcelona i Spania, og e-NV200 kjørte langs Memory Lane som ble åpnet for litt over 12 måneder siden. Før e-NV200 kom frem til Barcelona, besøkte vi den vakre kystbyen Sitges, 35 km sørvest for Barcelona, kjent for sin filmfestival og sitt karneval.  Ved ankomst Barcelona, en by som er verdenskjent for de flotte arbeidene til den berømte arkitekten Gaudi, men mindre kjent for sitt gode nettverk med over 130 ladepunkter, kjørte den elektriske varebilen inn i gamlebyen i Barcelona. For å avslutte den spanske delen av reisen, kjørte e-NV200 langs den flotte kystveien C-31 med fantastisk utsikt over Baleariske hav og fjellområdet Garraf Massif. 

For å utfordre noen av misforståelsene rundt elbiler, ble etappe tre på reisen kjørt i Nissan LEAF i to skandinaviske land. **Nissan LEAF er meget populær i Norge, men også i Sverige, og svenske og norske førere kjører sin LEAF henholdsvis 17 628 km og 16 484 km i snitt hvert år sammenlignet med gjennomsnittet på 11 539 km i en tradisjonell bil med forbrenningsmotor. Dette beviser at LEAF er mye mer enn enn pendlerbil, noe også LEAF-eiere ofte meddeler oss.

Konvoien startet i Bunkeflostrand i Sør-Sverige og kjørte mot Danmark over Øresundsforbindelsen. Med flott utsikt over havet så langt øyet kunne se, var den ikoniske 8 km lange broen en spennende måte å avslutte denne delen av reisen. 

Produksjonsanlegget for Nissan LEAF i Storbritannia, var utgangspunktet for etappe fire av reisen. Bristol, årets europeiske miljøhovedstad var høydepunktet på denne spesielle reisen. Med 100 nyinstallerte ladepunkter i byen kjørte bilene over den historiske Clifton Suspension-broen, bygget av den britiske ingeniørgiganten Isambard Kingdom Brunel i 1829.  Reisen gikk også til Dundry Hill i South Gloucester gjennom noen av de mest naturskjønne omgivelsene sørvest i England.

På siste etappe startet bilene i Versailles og kjørte gjennom klassiske franske alleer før de passerte berømte Avenue Rockefeller, Forêt domaniale de Fausses-Reposes og kjørte langs Seines bredder. Da var bilene kommet til hjertet av Paris og kjørte via Voie Georges Pompidou før de avsluttet i Salon du Bourget som vil være vertskap for FNs COP21 klimakonferanse senere i år. Renault Nissan alliansen vil være offisiell passasjerbil-leverandør under konferansen og vil tilby en flåte på 200 helelektriske biler.

*Passport Research er utført av Euromonitor International og analysert av MasterCard Europe.  Passport er Euromonitor Internationals globale markedsanalyse som analyserer industrien i ulike land over hele verden.  Prognoseanalysen for reiser i 2014 dekket følgende land: Albania, Andorra, Belgia, Bosnia-Hercegovina, Bulgaria, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Georgia, Hellas, Hviterussland, Irland, Island, Italia, Kosovo, Kroatia, Kypros, Latvia, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Makedonia, Malta, Moldova, Montenegro, Nederland, Norge, Polen, Portugal, Romania, Russland, Serbia, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyrkia, Tyskland, Ukraina, Ungarn, Østerrike. 

** Data fra vårt CarWings telematikksystem. Gjennomsnittet er beregnet fra markedsspesifikk årlig gjennomsnittlig statistikk fra 2013 i Storbritannia, Frankrike, Spania, Italia, Sverige og Norge.

Tilbake